زکات علم

زَکاةُ العِلمِ أن تُعَلِّمَهُ عِبادَ اللّه‏ِ امام باقر (ع)
زکات علم

مطالبی در زمینه کامپیوتر و علاقه مندی های شخصی من مطالب این وبلاگ غالبا مطالبی ست که در جای جای اینترنت کتاب یا دانشته های شخصی خودم می باشد که به عنوان مرجعی برای رجوع دوباره در اینجا جمع آوری شده اند .
ehsunitd.ir personal website

پیوندها

Novell Netware چیست؟

چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱ ق.ظ

Novell Netware چیست؟

ناول یک سیستم عامل است که برای راه اندازی و مدیریت شبکه از آن استفاده می شود به عقیده بسیاری از متخصصان این سیستم عامل یکی از قوی ترین سیستم عاملهای شبکه است که حتی قبل از سیستم عاملهای شبکه مایکروسافت به بازار عرضه البته به مرور زمان استفاده از این برنامه رو به کاهش گذاشته است ولی هنوز برخی شبکه های بزرگ توسط این برنامه مدیریت می شود. بعضی ازامکاناتی که در سیستم وجود دارد هنوز در سیستم عاملهای ماکروسافت موجود نیست امکان دست یافتن به اطلاعاتی مانند یافتن کاربری که فایل به خصوصی را پاک کرده و یا امکان بازگرداندن فایل پاک شده در شبکه . درسیستم عاملهای ویندوز برای دست یافتن به این اطلاعات مجبور به استفاده از برنامه های جانبی هستیم

NetWare is a computer network operating system developed by Novell, Inc. It initially used cooperative multitasking to run various services on a personal computer, with network protocols based on the archetypal Xerox Network Systems stack. Novell was acquired by The Attachmate Group in 2011, and now is a wholly owned subsidiary.

The original NetWare product in 1983 supported clients running both CP/M and MS-DOS, ran over a proprietary star network topology and was based on a Novell-built file server using the Motorola 68000 processor. The company soon moved away from building its own hardware, and NetWare became hardware-independent, running on any suitable Intel-based IBM PC compatible system, and a wide range of network cards. From the beginning NetWare implemented a number of features inspired by mainframe and minicomputer systems that were not available in its competitors.

In the early 1990s, Novell introduced separate cheaper networking products, unrelated to classic NetWare. These were NetWare Lite 1.0 (NWL), and later Personal NetWare 1.0 (PNW) in 1993.

In 1993 the main product line took a dramatic turn when Version 4 introduced NetWare Directory Services (NDS), a global directory service to which Microsoft's Active Directory, released seven years later, was similar. This, along with a new e-mail system, GroupWise, application configuration suite, ZENworks and security product BorderManager were all targeted at the needs of large enterprises.

By 2000 however, Microsoft was making increasing inroads into Novell's customer base and Novell increasingly looked to a future based on a Linux kernel.

The successor product to NetWare, Open Enterprise Server, was released in March 2005. OES offers all the services previously hosted by NetWare v6.5, and added the choice of delivering those services using either a NetWare v6.5 or SUSE Linux Enterprise Server v9 kernel.

Netware چیست؟

پر فروش ترین نرم افزار شبکه،سیستم عامل نت ور از شرکت ناول است. این شرکت برای تولید یک نرم افزار شبکه،ایجاد یک سیستم عامل را ترجیح داد. از آنجا که نت ورسیستم عاملی است که مخصوص شبکه نوشته شده است،به علت نزدیکی بیشتر به سخت افزارسیستم،دارای سرعت وکارآیی بیشتری است. این سیسنم عامل که بر روی اکثر سیستم های سخت افزاری،با هم بندی های مختلف قابل اجرااست،دارای تواناییهای بسیاری است.

شرکت ناول در اواخر دهه 1970 تاسیس شدوبا به بازار آمدن اولین کامپیوتر های IBM PC در سال 1983سیستم عامل شبکه ای ShareNet را عرضه کرد.با عرضه IBM XT شرکت ناول سیستم عامل شبکه ای به نام Netware/S-net را ارائه داد.

درسال 1985 این شرکت نگارش  1.0 ازAdvanced Netware را عرضه کردودرسال 1986نگارش 2.0 از این سیستم عامل به بازارآمد.در این سیستم عامل برای اولین بارازحالت حفاظت شده (Porotected mode) ریز پردازنده intel 80286 استفاده شد. دو سال بعد شرکت Microsoft ازاین حالت در سیستم عامل OS/2 استفاده کرد.

در سال 1987فروش سیستم عامل SFT Netware آغاز شد.این سیستم عامل،امکانات گسترده ای برای بالا بردن قابلیت اطمینان یک شبکه ملی ایجاد می کند.در ماه سپتامبر سال 1989 شرکت ناول فروش نگارش 3.0 از این سیستم عامل نت ور را آغاز کرد.

در ادامه ،به بررسی برخی قابلیتهایی که نت ور را به یک نرم افزار شبکه ای ایده آل برای مصارف عمومی تبدیل کرده است،می پردازیم.

·        نگهداری دو کپی از جدول محل فایلها (File Allocation Table)

ازآنجا که هارددیسک شبکه اوی اطلاعات مشترک عده ای از کاربران است واین اطلاعات می تواند بسیار ارزشمند باشد،سیستم عامل نت ور برای جلوگیری از خطر از دست رفتن اطلاعات به علت از دست رفتن FAT ،یک کپی از FAT را در محل دیگری از هارددیسک نگهداری می کند.سیستم عامل SFT Netware امکان نگهداری کل اطلاعات در دو هارددیسک مجزا را، فراهم می کند،این دو هارددیسک کاملا یکسان بوده وعملیات نوشتن به طورهمزمان روی هر دو هارددیسک اجرا می شود.

·        کنترل کیفیت سط هارددیسک هنگام نوشتن وHot Fix Redirection

نت ور پس از نوشتن هربلوک بر روی هارددیسک ،آنرا می خواند.چنانچه محتوی بلوک با اطلاعات نوشته شده مطابقت نکند،آدرس این محل را یادداشت کرده واطلاعات را در محل دیگری به نام Hot Fix که مخصوص این کار است ،می نویسد.این عمل از خراب شدن اطلاعات به علت بروز اشکال در سط هارددیسک جلوگیری می کند.در ضمن محل فوق به عنوان Bad Block شناخته شده وازاین پس چیزی درآن نوشته نمی شود.

·        حداکثر استفاده از حافظه

علیرغم سیستم عامل DOS که به طور عادی تنها از 640 KB از افظه سیستم استفاده می کند،نت ور از تمامی حافظه استفاده می کند.این امر توانایی عملیاتی مانند Disk Hashing,Disk Caching,Elevator Seeking را فراهم می کند.در ضمن این سیستم عامل کلیه عملیات نگهداری موقت اطلاعات (Buffering) و کنترل وضعیت کاربران شبکه را به کمک حافظه انجام می دهد.

·        Disk Hashing

File Server اطلاعات مربوط به محل فایلهای روی دیسک را در RAM نگهداری می کند. هنگامی که یک کاربر تقاضای دریافت یک فایل را به file Server می فرستد، محل این فایل به سرعت در RAM پیدا شده وسرویس دهی به سرعت انجام می گیرد.

·        Disk Caching

هرگاه یک کاربرتقاضای دریافت فایلی را به File Server بفرستد،نت ور اطلاعات قسمتی از هارددیسک را که مربوط به این فایل است کلا به RAM منتقل می کند.هرگاه اطلاعات دیگری مربوط به این قسمت از هارددیسک تقاضا شود،سرویس دهی به جای هارددیسک از RAM صورت می گیرد.از آنجا که زمان دستیابی به اطلاعات در هارددیسک در حد میلی ثانیه ودر مورد RAM در حد میکرو ثانیه است،این عمل سرعت جوابگویی File server را بیش از صد برابر افزایش می دهد.علاوه بر این انجام عملیات نوشتن بر روی هارددیسک برای یک کاربر،در ین سرویس دادن به کاربردیگرامکان پذیر است.

·        Elevator Seeking

برای درک بهترمفهوم Elevator Seeking ، فرض کنید یک کاربر بایگانی درحال پیدا کردن پرونده های افراد موجود در یک لیست است واسامی این افراد به ترتیب ابطحی،محمدی،ثقففی و... است.کارمند بایگانی پس از پیدا کردن پرونده ابطی قبل از آنکه به دنبال پرونده محمدی، در انتهای حروف الفبا بگردد،به دنبال پرونده ثقفی که نزدیک به ابطحی قرار دارد، خواهد گشت. سپس به سراغ پرونده محمدی خواهد رفت. یک File Server که تحت سیستم عامل نت ورکار می کند،عینا همین عمل را در مورد سرویس دهی از هارددیسک انجام می دهد. گرچه File server کاربران شبکه را برای دریافت سرویس در نوبت قرار می دهد،اما سرویس دهی به تقاضاهایی که مربوط به محلی در نزدیکی محل فعلی هد هارددیسک باشند،خارج ازنوبت انجام می گیرد.

ارتباط DOS و سیستم عامل شبکه

دریک ایستگاه شبکه ،کاربرباید در کنارتوانایی انجام عملیات محلی ،قادر به برقراری ارتباط با شبکه باشد. در عین حال ایستگاه به علت نیازبه نرم افزارهای استاندارد بر روی سیستم های عامل رایج ، نمی تواند تت سیستم عامل ویژه ای کار کند. در نتیجه قسمتی از نرم افزار شبکه که درایستگاه اجرا می شود باید یک برنامه اجرایی تت یکی از سیستم های عامل رایج باشد وچون ایستگاه ممکن است متوالیا عملیات محلی وشبکه ای انجام دهد،این برنامهباید در افظه ماندگارباشد.

سیستم عامل نت ور،برخلاف بسیاری ازنرم افزارهای دیگر،استفاده کننده راملزم به داشتن سیستم عامل خاصی در ایستگاه ،نمی کند.این سیستم عامل امکان استفاده از مجموعه ای از سیستم های عامل مختلف را،در یک شبکه فراهم می کند.

سیستم عامل نت ور از مجموعه ای به نام Shell استفاده می کند. در شبکه ای که ایستگاه های آن ازDOS استفاده می کنند،Shell از دو برنامه اجرایی تشکیل شده است.اولین برنامه که IPX.COM نام دارد،وظیفه فرستادن پیام ها برای File server، ودر برخی موارد برای دیگر ایستگاهها را به عهده دارد. قسمت دوم NET3.COM ویا NET4.COM است. وقتی که کاربر دستوری را وارد می کند،این برنامه تصمیم می گیرد که این دستورمربوط به عملیات محلی یا مربوط به شبکه است.اگردستوروارد شده مربوط به عملیات محلی باشد،عینا به DOS منتقل می شود،در غیر اینصورت از طریق شبکه اجرا خواهد شد.

 

قابلیتهای نگارش 3.11سیستم عامل ناول نت ور:

1- حداکثر اندازه یک فایل برابر4گیگا بایت

2- حداکثر100000 فایل بازبه صورت همزمان

3- حداکثراندازه یک Volume برابر32 ترابیت

4- قابلیت کار حداکثر 250کاربر بصورت همزمان

5- حداقل حافظه مورد نیازFile Server برابر 4مگابایت

6- قابلیت به رمز درآوردن کد عبورکاربران قبل ازارسال در خط انتقال

7- حداکثر18برد شبکه در داخل یک File Server

8- قابلیت کاربا قرارداد TCP/IP

 

 

  • ehsan gholami

نظرات (۱)

ممنون عالی بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی